Tuesday, January 17, 2012

THE EFFECTS OF SMOKING ON THE HUMAN RESPIRATORY



korang apa kabo??
sihat-sihat belaka????
ALHAMDULILLAH la kalau sihat....
hehehe..
hari ni den belajar 

KESAN MEROKOK TERHADAP SISTEM RESPIRASI MANUSIA.


mai cek nak abaq apa yang ada lam rokok tuh....
niyh....yang cek balajaq la norh....
heheheee...
lam rokok ada:
1:NICOTINE.....
NICOTINE   MENYEBABKAN KETAGIHAN OR ADDICTION...



2:CARCINOGENS..

BAHAN CARCINOGENS MERANGSANG PERTUMBUHAN SEL-SEL KANSER YANG MENYEBABKAN KANSER PARU-PARU DAN KANSER KERONGKONG...

3:TOBACCO TAR/TAR TEMBAKAU...


KESIMPULAN:

asap rokok mengandungi haba yang boleh menaikkan suhu paru-paru,tar tembakau yang menghitamkan peparu,danacid gas yang menghakis sel peparu....

korang boleh bezakan antara paru-paru perokok dan yang tidak merokok...



different right???
so...
korang fikir la antara yang baik dan buruk...
but..
i really understand...
untuk berhenti merokok memang susah...
it's need a lot of confustancy..
tapi...
sekarang kan macam -macam ubat di pasaran....
ni semua untuk kebaikan diri sendiri dan orang sekeliling dan orang tersayang...






2 comments:

fierul said...

tak suka org yang merokok ..

jom join segmen dri sy
http://fiesayangrul.blogspot.com/2011/12/segmen-1-segmen-aku-dan-zodiak.html

nuruliffah said...

2 ar....wat sesak nafas je...